Välkommen hit

Här följer en beskrivning hur en sadel blir till, från naken bom till färdig för ridning. Min tanke bakom det här är att upplysa om hur en sadel verkligen ser ut, och varför kvalitetssadlar kostar så mycket som dom faktiskt gör. En välarbetad sadel tar mellan 80-120 timmar att tillverka.


För att enklast kunna följa hela arbetsföljden trycker du på Januari 2010 under rubriken Arkiv i menyn till höger. Då kommer alla inlägg i en följd.

Trevlig läsning!


Naken bom



Detta är en bom av märket Aulton and Butle Wide 17"

Sitsen



Här börjar sitsen ta form. Man spänner upp webband för att få till en bra kurva på sitsen. Detta är alltså grunden till sitsen.

Flexibla ortspetsar


Detta kallas flexibla ortspetsar. Dessa fästs i bombenen för att få en förlängning av bombenen som inte är lika stumma som bommen.


Grundsättning


Här är bommen uppwebbad och klädd med ett canvas tyg längs bakvalvet.


Bellis



Nu bestämms bakvalvets form med hjälp av blast som sågas till den form man önskar.


Sits



Här ligger första lagret med foam, nu bestäms mjukhet och form på sitsens stoppning.

Färdig sits

 

Nu har sitsen fått ytterligare ett lager med foam och är nu färdig. Här har även lillkåpornas design påbörjats.

Lillkåpa



Här är den färdiga lillkåpan. Just denna sadel kommer ha ett präglat läder.

Sitsskinn


Nu har bommen fått sitt sitsskinn. Detta läder kommer från England och är mycket töjbart, vilket passar bra till att spänna över sitsen på bommen.

Lillkåpor ritas upp


Här är lillkåporna fästa med nålar i den placering dom senare kommer få. Nu ritas en sömmarkering på sitskinnet upp där lillkåporna senare kommer sys fast.

Lustarm

Här är lustarmen fastnästad i lillkåpan. Lustarmen har som uppgift att skydda sömen från påfrestningar och slitningar. Lillkåpan sys sedan fast i sitsskinnet.


Sitsskinn och lillkåpor

Sistsskinnet har här plockats bort från bommen och sedan har lillkåporna sytts fast.


Bommulstyg


Innan sitsskinnet spänns fast på bommen igen klär man in bommen i ett tunnt bommulstyg.


Sitsskinn fäst på bommen

Nu är sitsskinn med lillkåpor fastspikat på bommen. Dom flexibla ortspetsarna är fastsydda i bommbenen och även nitade med en kopparnit.

 


Storkåpedesign

Nu är storkåpan designad.




Och även vulstret. Det innehåller ett tunt lager med skumgummi.




Här är den färdiga storkåpan.


Subusa och fästning av storkåpor på sadel




När man tillverkat storkåpor gör man en subusa. Subusan är det som håller ihop storkåporna i framkant och är fästad i framvalvet. Man fäster även bossans framkant i subusan.


 

Här är kåporna ihopsydda med subusan.




Här är storkåporna fastspikade i bommen. Man förstärker även med två skruvar på varje sida.



Här är subusan fastspikad i framvalvet.

 

Och så här blev det när man vände på sadeln. Nu är själva sadeln klar, det fattas bara stroppar. Nästa steg blir att tillverka bossan.


Bossbotten



Detta är bossbotten, alltså den del av bossan som hamnar upp mot bommen och aldrig syns när den väl sitter på sadeln.



Man gör en bombensficka att sticka ner bombenen med dom flexibla ortspetsarna i.



Dom båda sidorna passas ihop med varandra och sys sedan ihop.


Bossa forts.



Man gör sedan två undersidor till bossan, alltså den sidan som kommer ligga mot hästen. Även dessa sys ihop i mitten.



På bossbotten syr man fast ena kanten på pipingen.



Pipingen fäst sedan i den andra delen av bossan, den som kommer mot hästen. I pipingen lägger man ett ilägg, tex en rund läderrem. Pipingens ytterkanter sys sedan ihop med langettstygn.



Här är pipingen fastsydd med sitt ilägg inuti.


Svettkåpor



Här är svettkåporna.



Svettkåporna sys fast i bossan med köttsidan utåt.



När svettkåporna är fästa syr man fast överviket i tunneln.


Stroppar och kammarläder



Stropparna sys fast i webband och sitsskinn.



Sen spikas kammarlädret fast.
Nästa steg är att stoppa bossan och sy fast den i bommen. Sedan är sadeln klar!


Färdigt resultat



Så här ser blev alltså resultatet. En 17" wide sadel med inriktning mot dressyr.


RSS 2.0